خرید قسطی با اسنپ پی هیرتامین
مراقبت و نگهداری از پوست دانستنی های پزشکی

آیا تزریق بوتاکس عوارض دارد؟

آیا تزریق بوتاکس عوارض دارد؟

بوتاکس

یکی از روش های موثر در جوانسازی و از بین برد چین و چروک های صورت و رفع خطوط گردن بوتاکس است. حدود ۵۰ سال است که در علم پزشکی از بوتاکس و سم بوتولونیوم برای درمان اختلالات مختلف استفاده می‌شود و در ۱۵ سال اخیر، کاربردهای زیبایی هم به استفاده‌های بوتاکس اضافه شده‌اند. پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده بر روی بوتاکس نشان می‌دهند که این روش بسیار ایمن و کم عارضه است.

 

کاربرد های درمانی و زیبایی بوتاکس چیست؟

کاربرد های درمانی 

  • افتادگی پلک
  • میگرن مزمن
  • تعریق بیش از حد 
  • اسپاسم عضلات گردن
  • مثانه‌ی پرکار یا بیش فعال
  •  اختلالات عصبی مانند فلج مغزی 

کاربرد های زیبایی

  • بالا بردن نوک بینی
  • محو کردن خط اخم 
  • بالا بردن گوشه‌های لب
  • رفع خطوط افقی پیشانی
  • از بین بردن چروک‌های گردن
  • درمان چین و چروک‌ های اطراف چشم

کاربرد های درمانی و زیبایی بوتاکس چیست؟

چه کسانی نمی توانند بوتاکس تزریق کنند؟

  • زنان باردار و شیرده
  • وجود عفونت فعال یا تبخال در محل تزریق
  • افراد مبتلا به بیماری‌ های عصبی یا عضلانی
  • افرادی که داروهای رقیق‌ کننده خون یا ضد انعقادی استفاده می‌کنند

 

عوارض بوتاکس در نواحی مختلف صورت

  • عوارض عمومی 

قرمزی 

قرمزی و تورم واکنش طبیعی بدن به هر روش درمانی است. این عوارض معمولاً خفیف تا متوسط هستند، در عرض چند ساعت برطرف می‌شوند.شدت قرمزی صورت به میزان بوتاکس تزریق شده و همچنین ضخامت سوزن تزریق بستگی دارد.پوست چرب و راه های مراقبت از آن

درد

میزان درد در طی تزریق بوتاکس به آستانه‌ی تحمل درد شما بستگی دارد. برای کاهش درد می‌توانید ۱ ساعت قبل از مراجعه به کلینیک، استامینوفن مصرف کنید. در برخی موارد قبل از درمان، از کرم‌ های بی‌حسی موضعی یا کمپرس سرد استفاده می‌ شود تا درد محل تزریق کاهش یابد.

سردرد و تهوع

شایع‌ ترین عوارض بوتاکس سردرد و تهوع است. این دو عارضه در ۲ تا ۱۵ درصد از مراجعین مشاهده می‌شوند. البته سردرد و تهوع معمولاً خفیف بوده و بیشتر برای کسانی رخ می‌دهد که اولین تزریقات بوتاکس خود را انجام می‌دهند. ماندگاری این عوارض بین چند ساعت تا حداکثر سه چهار روز متغیر است.

کبودی

کبودی به دلیل سوراخ شدن عروق خونی موجود در محل تزریق رخ می‌دهد. این اتفاق معمولاً ناشی از این است که محل عروق خونی، پیش از تزریق بوتاکس به خوبی شناسایی نشده‌اند. برای پیشگیری از این عارضه، باید از مصرف آسپیرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تا یک هفته پیش از تزریق خودداری کنید. استفاده از کرم‌های ویتامین K یا کرم‌ هایی که حاوی عصاره‌ی گیاه ارنیکا هستند، در رفع کبودی موثراند.

محل تزریق بین دو ابرو

  • عوارض در محل تزریق

محل تزریق بین دو ابرو

1.افتادگی پلک

افتادگی پلک در گذشته شیوع زیادی داشت و هنوز هم در افرادی که تزریق بوتاکس را در مراکز غیر درمانی یا غیرمعتبر انجام می‌دهند، مشاهده می‌شود. این عارضه به دلیل تزریق نادرست و اثر گذاری ماده‌ی بوتاکس بر عضله‌ی بالا برنده‌ی پلک فوقانی اتفاق می‌افتد. افتادگی پلک معمولاً ۲ تا ۱۵ روز بعد از تزریق بوتاکس مشاهده شده و ۲ تا ۸ هفته طول می‌کشد تا بهبود یابد. با این حال با از بین رفتن تدریجی اثرات بوتاکس، به کلی درمان شده و جای نگرانی ندارد.

2.تورم بافت لنفاوی ابرو و پلک مجاور

احتمال این عارضه کم است و بیشتر در کسانی مشاهده می‌شود که سابقه‌ی تورم در ناحیه‌ی ابرو و پلک دارند، به ویژه آن‌هایی که دچار پف صبگاهی چشم می‌شوند. همچنین التهاب و افتادگی بافت بین دو ابرو، می‌توانند باعث افزایش احتمال این عارضه شوند.

3.افزایش خطوط مجاور بینی

گاهی با فلج شدن عضلات ناحیه بین ابروها، فعالیت عضلات اطراف بینی بیشتر شده و خطوط مجاور بینی نمایان می‌شوند؛ به ویژه در زمان خندیدن و اخم کردن. با تزریق بوتاکس در طرفین بینی می‌توان این مشکل را به خوبی برطرف کرد.

 

  • عوارض تزریق بوتاکس در ابرو و پیشانی

افتادگی ابرو

عضله پیشانی یک عضله‌ی نازک،عریض و حساس به دوزهای پایین بوتاکس است. اگر محل تزریق بوتاکس در پیشانی بیش از اندازه پایین باشد، می‌تواند باعث افتادگی ابروها و پلک‌ ها شود. در این حالت روی پیشانی و پلک‌ های فوقانی احساس سنگینی می‌کنید که با آرایش کردن بدتر می‌شود. این عارضه هم مانند سایر عوارض بوتاکس به دلیل کم‌تجربگی تزریق‌ کننده و عدم شناخت آناتومی صورت رخ می‌دهد. در صورتی که تزریق توسط پزشک متخصص صورت بگیرد، احتمال افتادگی ابرو و پلک تقریباً صفر است.

علامت مِفیستو

بالا رفتن بخش میانی و/یا یک‌سوم انتهایی ابرو را علامت مفیستو می‌گویند. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که بخش‌های طرفی عضله‌ی پیشانی به خوبی فلج نشده باشند.

عوارض بوتاکس در تزریق گردن

  • عوارض بوتاکس در تزریق پلک

شل شدن پلک پایین

عضله‌ی دور چشم شما که مسئول ایجاد خطوط پنجه کلاغی است، یک عضله‌ی سطحی، نازک، عریض و بسیار قدرتمند است. گاهی در زمان درمان خطوط پنجه کلاغی، فلجی ایجاد شده در این عضله به حدی زیاد است باعث افتادگی یا فتق بالشتک‌های چربی زیر چشم می‌شود. به علاوه عضله‌ی دور چشم با ماساژ عروق لنفاوی اطراف چشم باعث تخلیه‌ی مایعات اضافی ناحیه می‌شود. در صورت فلج شدن کامل عضله، مایعات اضافی تخلیه نمی‌شوند و زیر چشم ورم می‌کند. این وقایع باعث پف کردن صبگاهی زیر چشم شده و حتی می‌تواند چین و چروک‌های پلک تحتانی را بیشتر کند. شل شدن  پلک پایین مانند بیشتر عوارض بوتاکس ناشی از اشتباه در تزریق دارو بوده و موقتی است.سایر عوارض بوتاکس در این ناحیه:افتادگی پلک پایین،افتادگی پلک بالا،دو بینی و لوچی چشم‌ها ،افتادگی لب ،عمیق شدن خطوط گونه.

  • عوارض بوتاکس در تزریق قسمت میانی و پایینی صورت

اطراف دهان

معمولاً تزریق بوتاکس برای جوانسازی پوست اطراف دهان انتخاب چندان مناسبی نیست و سایر روش‌های جوانسازی تاثیر بیشتر و زیبا‌تری بر این ناحیه می‌گذارند. در بیشتر موارد تزریق بوتاکس در نواحی دور دهان همراه با تزریق ژل (معمولاً هیالورونیک اسید) انجام می‌شود.(برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله راهکار های موثر از بین بردن خط لبخند مطالعه کنید.)

خطوط اطراف بینی

برای تزریق اطراف بینی باید پزشک دقت بسیار زیادی داشته باشد عوارضی همچون افتادگی گوشه‌های دهان، افتادگی لب‌ ها و عریض شدن لب بالایی در صورتی رخ می‌دهند که پزشک مهارت کافی در تزریق بوتاکس نداشته باشد.

گوشه‌های دهان و چانه

تزریق بوتاکس به عضله‌ی مثلثی که در پایین گوشه‌ های دهان جای گرفته می‌تواند باعث لیفت گوشه‌های دهان شود. در مورد این کاربرد، خطر دشواری در لبخند زدن و همچنین دشواری در تکلم وجود دارد.

  • عوارض بوتاکس در تزریق گردن

مهم‌ترین عارضه‌ی تزریق بوتاکس در گردن، اختلال در بلع و کاهش ترشح بزاق دهان است. همچنین اگر بوتاکس به عضلات عمقی‌تر گردن انتشار یابد، امکان دشواری در حرکت دادن گردن به چپ و راست وجود دارد.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید